Modele rozliczeń reklamy internetowej
Na początek weźmiemy pod lupę standardowe szyfry, które dotyczą Twoich reklam. Konkretnie, sposobu rozliczania. Istnieje kilka modeli, których skróty pochodzą od ich pełnych terminów w języku angielskim.
- CPC – Cost Per Click – czyli koszt, jaki ponosisz za kliknięcie w swoją reklamę. W przypadku kampanii możesz ustawić maksymalną stawkę za kliknięcie. Skuteczny przy realizacji celów sprzedażowych.
- CPM – Cost Per Mile/Cost Per Thousand – czyli koszt dotarcia reklamy do tysiąca odbiorców. Obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny. Reklamodawca może określić sumę, jaką jest w stanie zapłacić za np. 1000 wyświetleń. Model zaleca się przy kampaniach wizerunkowych, jak również zasięgowych.
- CPV – Cost Per View – czyli płatność za obejrzenie reklamy wideo. Najczęściej znajduje zastosowanie w serwisie YouTube. Podobnie jak w modelu CPM, reklamodawca może określić górną granicę kwoty, jaką chciałby zapłacić za wyświetlenia swojego filmu.

Cel: Aktywność użytkownika
Jeśli celem Twojej kampanii ma być zwiększenie aktywności użytkowników na stronie, korzystnym rozwiązaniem jest wybranie opcji płatności za konkretne działania obserwatorów. Twój rachunek może obejmować tylko reakcje dotycząca posta, polubienia strony, skorzystanie z oferty lub odpowiedzi na wysłane zaproszenie.
- CPA – Cost Per Action – czyli opłata, jaką ponosisz za konkretne działanie, które podejmie dla Ciebie użytkownik (np. wypełnienie formularza czy złożenie zamówienia). Zostaje naliczona po wykonaniu określonej czynności.
- CPL – Cost Per Lead – czyli pochodna CPA – to opłata naliczana w momencie, kiedy użytkownik zostawia swoje dane osobowe, np. wypełnia formularz, podaje maila czy numer kontaktowy. Model cieszy się popularnością w branży finansowej.
- CPS – Cost Per Sale – czyli opłata, jaką reklamodawca ponosi za zakup wybranej usługi lub produktu. Model oparty jest o działania użytkowników, wyjątkowo często stosowany jest w branży e-commerce.
Pomiar efektywności działań reklamowych
Ale… najważniejsze skróty marketingowe to nie tylko modele rozliczenia reklamy. Jak zapewne wiesz, po dokonaniu inwestycji, kluczową kwestią jest monitorowanie kampanii. Na etapie pomiaru skuteczności podjętych działań, przyda się znajomość następujących skrótów:
- CTR – Click Through Rate – określa stosunek liczby kliknięć reklamy do liczby jej wyświetleń.
- OR – Open Rate – wylicza, ile z wysłanych przez Ciebie wiadomości e-mail zostało otwartych.
- ER – Engagement Rate – określa poziom zaangażowania fanów dla każdego posta oddzielnie.

I na koniec strategiczny w branży marketingowej – wskaźnik rentowności inwestycji. Dla większości reklamodawców ROI stanowi kluczowe podsumowanie działań, ponieważ daje możliwość przedstawienia klientowi zysku w postaci konkretnej kwoty finansowej.
- ROI – Return On Investment – określa zwrot z inwestycji. To miernik efektywności podjętych działań. Przedstawiany zazwyczaj w postaci procentów jako stosunek przychodów do poniesionych kosztów inwestycji.
O Twojej pozycji w branży decyduje szybkość i skuteczność Twoich działań. Powyżej omówiliśmy 10 najważniejszych skrótów branżowych. Ze świadomością, jak zaplanować płatności reklamowe – osiągniesz jeszcze lepsze wyniki. Masz jakieś pytania? Zespół 052b bardzo chętnie na nie odpowie! A może dostrzegasz potencjał w wynikach organicznych (niesponsorowanych) ? Jeśli tak – koniecznie zajrzyj do naszego artykułu Wypromuj markę na Instagramie.