Design

Słownik User Experience

UX ma ogromne znaczenie podczas tworzenia stron internetowych. Przemyśl projekt i zaserwuj użytkownikom najlepszą możliwą użyteczność, co w niedalekiej przyszłości poskutkuje lepszą konwersją.

Mateusz Maludziński

Mateusz Maludziński

15.04.2019

Udostępnij

Dlaczego UX jest ważne?

Zaprojektowanie i dokładne przemyślenie doświadczeń użytkownika jest kluczowe do stworzenia i rozwoju produktów. W czasach, kiedy każdego dnia powstają tysiące stron internetowych, klientom zależy na wyróżnieniu się na tle konkurencji. UX daje odpowiednie narzędzia do tego, by osiągnąć wyznaczone cele.

Dobrze przemyślane produkty szybko zyskują przewagę nad tymi, które nie są zorientowane na funkcjonalność i użyteczność. Podczas projektowania doświadczeń użytkownik stoi w centralnym punkcie, bo tworzymy dla niego ostateczny produkt.

Dowiedz się na co i dlaczego warto zwrócić szczególną uwagę podczas projektowania stron internetowych i interfejsów.

Reguła 5 sekund

Mniej więcej tyle czasu potrzebuje użytkownik, by wyrobić sobie wstępnie zdanie na temat strony internetowej. To bardzo krótko, ale wystarczy na zaakceptowanie lub odrzucenie oglądanej witryny.

Jeśli zależy Ci na sprawdzeniu, jakie elementy strony zapadają w pamięci albo co należałoby poprawić, zastosuj test 5 sekund na potencjalnych użytkownikach. Uzyskane wyniki mogą Ci pomóc w poprawieniu funkcjonowania serwisu.

Responsive Web Design (RWD)

Wygoda użytkownika jest najważniejsza, dlatego stworzenie responsywnej strony internetowej stanowi kluczowy element planowania UX. Jakiś czas temu Google wprowadziło Mobile First Index, co oznacza, że lepsze pozycje w wyszukiwarce uzyskują strony dobrze wyświetlające się zarówno na desktopie jak i urządzeniach mobilnych.

Responsywna strona internetowa to taka, której wygląd i układ dostosowuje się automatycznie do rozmiaru okna przeglądarki na urządzeniach desktopowych i mobilnych.

Call to Action (CTA)

Skłoń użytkowników do działania dzięki przemyślanym CTA. Jeśli zależy Ci na większej liczbie zamówień czy zbudowaniu listy mailingowej, musisz poświęcić czas na zaprojektowanie skutecznego wezwania do działania.

CTA to kolejny sposób nawigowania użytkownika po serwisie. Dobrze zaprojektowane Call To Action niewątpliwie zwiększą konwersję Twojego serwisu.

Psychologia koloru

Nie jest tajemnicą, że różne barwy wzbudzają określone emocje u odbiorcy. Przed zastosowaniem palety kolorów, należy się zastanowić do czego użyjemy konkretnej barwy. Dobrym przykładem jest dobór koloru do przycisku CTA – zielony może zachęcić do kliknięcia, z kolei czerwony najprawdopodobniej przyniesie odwrotny skutek.

Afordancja

Inaczej cecha produktu sugerująca jego przeznaczenie. W przypadku projektowania interfejsów doskonałym przykładem afordancji będzie wypukłość przycisków sugerująca, że można je nacisnąć. Zasugeruj użytkownikowi ścieżkę, po jakiej powinien się poruszać, by skutecznie nawigować po serwisie.

Architektura informacji

Jest to sposób organizowania i etykietowania informacji – na przykład na stronie internetowej. Tworzenie sieci wzajemnych powiązań między informacjami oraz odpowiednie kategoryzowanie danych ułatwi poruszanie się po serwisie. Dobra architektura informacji jest kluczowa przy tworzeniu stron internetowych zorientowanych na zadowolenie użytkownika końcowego.

Sortowanie kart

To badanie pozwoli przetestować utworzoną architekturę informacji pod kątem intuicyjności. Dzięki temu projektant będzie wiedział czy dobrał właściwy podział informacji na grupy i czy nazwał je w odpowiedni sposób. Efektem eksperymentu jest stworzenie jak najlepszego drzewa kategorii.

Heatmaps (mapy cieplne)

Mapa cieplna to doskonałe narzędzie do sprawdzenia zaangażowania użytkownika w użytkowanie konkretnych sekcji witryny. W wynikach analizy otrzymujemy uśredniony obraz tego jak wyglądało zachowanie konsumenta na stronie i ile czasu poświęcił jej poszczególnym elementom.

Click tracking

Dzięki tej metodzie możemy zaobserwować zachowanie użytkownika na stronie – śledzimy wykonane przez niego kliknięcia podczas pobytu w witrynie. Wszystkie kliknięcia myszą podczas wizyty w serwisie zostają zarejestrowane. Możemy wtedy wyciągnąć wnioski na temat użyteczności poszczególnych elementów interfejsu.

Wynikiem tej analizy jest obraz strony, na którym widzimy “ciepłe” i “zimne” miejsca – obszary, gdzie liczba kliknięć była największa i najmniejsza.

Efekt izolacji

Jest często wykorzystywany w e-commerce w celu maksymalizowania zysków ze sprzedaży produktów mających swoją premierę lub będących w promocji. Również w przypadku cenników prezentujących modele subskrypcyjne możemy się spotkać z efektem izolacji.

Czasami mając do wyboru kilka rodzajów abonamentów, tylko jeden widzimy jako wyróżniony i opisany słowami: najkorzystniejszy lub najczęściej wybierany. To sprytna sztuczka mogąca zasugerować użytkownikowi, że to właśnie ten pakiet opłaca się kupić.

Optyczne oddzielenie elementów strony może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania użytkowników produktem, który chcemy szczególnie promować.

Sakkady

Mimowolne ruchy oka są spowodowane tym, że spektrum ostrego widzenia jest niewielkie. Zauważenie najważniejszych informacji znajdujących się w polu widzenia jest możliwe dzięki wykonaniu ruchów sakkadowych.

Badanie ich za pomocą eyetrackera może pomóc w określeniu ścieżek, po jakich porusza się wzrok badający zawartość witryny.

Ścieżka wzroku

Graficzny obraz fiksacji i sakkad zarejestrowanych przez eyetracking. Dzięki ścieżce wzroku jest możliwe prześledzenie kolejności z jaką użytkownik poświęcał uwagę poszczególnym elementom witryny.

Ślepota banerowa

To bardzo ciekawe zjawisko, szczególnie uciążliwe dla reklamodawców projektujących sztampowe banery. Najprościej mówiąc – większość internautów bezwiednie ignoruje elementy strony podobne do nachalnych reklam banerowych.

UX pomaga zrozumieć przyzwyczajenia i motywacje użytkowników. Dobrze przemyślana reklama banerowa nie umknie niczyjej uwadze. W tym przypadku należy zadbać nie tylko o przekaz wizualny, ale również zastanowić się nad jak najlepszym umiejscowieniem na stronie.

Użyteczność (Usability)

Łatwość i intuicyjność to najważniejsze cechy dobrze zaprojektowanego interfejsu. Użyteczność jest mierzona według trzech podstawowych wskaźników – wydajności, efektywności i satysfakcji użytkownika.

Jeśli zależy Ci na zbadaniu użyteczności interfejsu, najlepiej przeprowadzić testy z udziałem potencjalnych konsumentów serwisu.

Podsumowanie

Projektowanie i przemyślenie doświadczeń użytkownika potraktuj jako integralną część Twojego biznesu. Strona internetowa “uszyta na miarę” dla odpowiedniej grupy docelowej przyczyni się do zwiększenia sprzedaży lub określonej konwersji, na której Ci zależy.

Pamiętaj, że nawet źle dobrany kolor przycisku CTA może spowodować, że użytkownicy podświadomie nie będą chcieli go używać. Psychologia i instynkt działają na długo przed tym jak uaktywniają się zmysły.

Powrót do postów

Newsletter

Kontakt

Napisz lub zadzwoń do nas
żeby omówić Twój następny projekt

(+48) 533 908 052

office@052b.com

Polityka prywatności

Nasza strona używa ciasteczek.
Czytaj więcej OK