Design

Nowości w projektowaniu UI

Standardy w projektowaniu UI zmieniają się na przestrzeni lat. Wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników, dobry webdesigner zaprojektuje witrynę, która będzie przede wszystkim łatwa w obsłudze, jak również atrakcyjna wizualnie. Odpowiedź na trendy nadaje stronie nowoczesny charakter, podkreśla odwagę marki, a także przedstawia ją jako prężnie się rozwijającą na różnych płaszczyznach.

Alicja Krajewska

Junior Marketing Specialist
16.02.2021

Udostępnij

Estetyka minimalizmu

Jak to mówią, piękno jest w minimalizmie. Strona internetowa nie musi posiadać mnóstwa gradientów, kolorowych obrazków czy ozdobnej typografii, aby zainteresować odbiorcę. Skromna, przejrzysta, czasem nawet “sterylna” witryna bywa bardziej przyjazna odbiorcy, zatem budzi pozytywne odczucia w trakcie użytkowania.

Obecnie minimalizm jest numerem jeden w projektowaniu UI. Na stronach króluje biel, krótkie bloki tekstowe, ograniczana jest ilość ozdobników. W czasach, kiedy przeciętny użytkownik internetu jest codziennie zasypywany mnóstwem bodźców, tak zaprojektowane witryny wyróżniają się w pozytywny sposób. Użytkownik może się skupić na konsumowaniu treści i wykonywaniu pożądanych przez projektanta działań.

Geometria sposobem na uporządkowanie layoutu

Perfekcja artystów renesansu opierała się na geometrii. Leonardo zaprezentował idealne proporcje ciała “Człowieka Witruwiańskiego” na podstawie obliczeń i figur płaskich. Były one bowiem bazą każdego dzieła.

Obecnie w webdesignie obserwujemy powrót do konserwatywnych podziałów. Zgeometryzowane elementy layoutu porządkują strukturę witryny. Taki układ ułatwia poruszanie się po stronie i przeglądanie jej zawartości, dlatego projektanci chętnie się do niego odwołują.

Ważna rola typografii

Wiadomo nie od dziś, że typografia odgrywa bardzo istotną rolę w komunikacji. Stanowi podstawę projektowania graficznego i user interface. To najczęściej litera gra pierwsze skrzypce w każdym projekcie.

Skład tekstu, siatki czy kroje pisma są równie ważne co grafiki i ilustracje. Warto też wspomnieć, że ostatnio obserwujemy coraz więcej projektów w całości opartych na liternictwie. Duża, wyrazista litera jest bazą niektórych interfejsów.

Efekt rozmytego tła i glassmorfizm

W wielu projektach na ilustracjach i grafikach pojawia się efekt rozmytego tła oraz tzw. glassmorfizm. Czym różnią się te dwa rozwiązania? 

Pierwsze, jak sama nazwa wskazuje, to rozmycie elementów składających się na tło witryny. Glassmorfizm zaś jest nałożeniem na siebie dwóch elementów, w którym pierwszy z nich jest półprzezroczysty, co tworzy efekt tafli szkła. Nie jest jednak niczym nowym, gdyż już od kilku lat niektóre marki telefonów komórkowych wykorzystują go do projektowania menu głównego.

Żywe kolory

Użytkownik lepiej zapamiętuje produkty, które wyróżnione są wyrazistymi barwami. Zastosowanie rozmytych plam i kolorowych elementów pozytywnie wpływa na UX. Należy jednak pamiętać o estetycznym minimalizmie i nie pozwolić na nieporządek.

Ilustracje 3D wciąż w modzie

Niezmiennie od kilku lat ilustracje 3D wiodą prym w projektowaniu UI. Wszystko wskazuje na to, że w niedalekiej przyszłości projektanci będą mieli jeszcze większe pole do popisu przy ich tworzeniu. Umożliwi im to technologia 5G, dzięki której można renderować ilustracje 3D na stronie bez spadku jej wydajności.

O czym pamiętać przy projektowaniu user experience

Poza nowościami w projektowaniu UI nie można zapomnieć o standardach UX. Jednym z najważniejszych jest dostępność. Witryna stworzona na podstawie standardów WCAG stała się priorytetem (w szczególności dla serwisów rządowych i publicznych). 

Interfejs musi być dostosowany do osób starszych i niepełnosprawnych oraz sprawdzać się w każdych warunkach. Strona internetowa powinna być łatwa do odczytania na ekranie smartfona również na zewnątrz, w słoneczny dzień. 

Dobra komunikacja to nie tylko kolory, przejrzystość i przyjazne ilustracje. Nie zapominajmy o UX writing i micro copy. Każdy tekst w internecie musi być napisany w przystępny sposób. Treści na stronie powinny być zrozumiałe zarówno dla zwykłego użytkownika, jak i specjalisty w danej branży.

Dobry copywriter zredaguje treści do CTA, informacje o błędach i inne krótkie komunikaty (micro copy), bazując głównie na emocjach.

Ostatnią, lecz równie ważną kwestią przy tworzeniu serwisu internetowego są testy A/B. Webdeveloper jak również jego zleceniodawca, nie są docelowym klientem powstającej witryny, dlatego niezbędne jest przeprowadzanie badań z udziałem użytkowników. Dzięki nim można dowiedzieć się na jakie propozycje grafik, ilustracji, szablonów czy tekstów odbiorcy reagują najlepiej.

Podsumowując, trendów w projektowaniu UI jest wiele. Zależnie od charakteru marki, dla której budowana jest witryna, należy dobrać odpowiednie rozwiązania. Nowości mogą się czasem nie sprawdzić, dlatego tak ważne jest indywidualne podejście do każdego projektu. Z tego względu istotnym etapem procesu projektowego jest testowanie. Nigdy nie pomijaj tego w pracy nad produktami.

Powrót do postów

Newsletter

Kontakt

Napisz lub zadzwoń do nas
żeby omówić Twój następny projekt

(+48) 533 908 052

office@052b.com

Polityka prywatności

Nasza strona używa ciasteczek.
Czytaj więcej OK