e-Commerce

Jak rozpocząć sprzedawać za granicą?

Planujesz sprzedawać za granicą? Dzisiaj podpowiemy Ci jakie powinieneś podjąć działania, aby odnieść sukces poza terytorium Polski.

Alicja Krajewska

Alicja Krajewska

Junior Marketing Specialist
13.05.2021

Udostępnij

Większość właścicieli sklepów internetowych zaczyna swoją działalność lokalnie, a następnie stopniowo ją rozwija. Sprzedaż transgraniczna jest bowiem jednym z najbardziej opłacalnych biznesów, do którego trzeba odpowiednio się przygotować.

Wybierz lokalizację i zbadaj konkurencję

Po pierwsze wybierz obszar, na którym chcesz sprzedawać. W tym celu zweryfikuj popyt na swoje produkty. Przeprowadź testy A/B w różnych lokalizacjach. Jeśli zastanawiasz się nad sprzedażą zagraniczną w UK, zbadaj czy we Francji odbiór Twojej marki i jej asortymentu nie będzie lepszy. 

Gdy wybierzesz już odpowiednią lokalizację, sprawdź swoją konkurencję. Zorientuj się w jej cenach oraz produktach jakie oferuje. Wyszukaj profile społecznościowe i strony www danych firm oraz zweryfikuj ich sposób komunikacji z klientem. 

Sprawdź najbardziej popularne marketplace’y na danym obszarze. Obecnie to głównie na nich odbywa się handel internetowy. Najpopularniejszymi platformami sprzedażowymi na świecie są Amazon, AliExpress, Allegro i eBay.

Poznaj swoich odbiorców i ich kulturę

Jak wcześniej wspomnieliśmy sprawdź popyt na swoje produkty w danym kraju. Dodatkowo zweryfikuj możliwości finansowe potencjalnych klientów. Jeśli w swojej ofercie posiadasz produkty premium, istnieje małe prawdopodobieństwo, że sprzedasz je na obszarze, gdzie żyją osoby z mniejszym portfelem.

Poznaj kulturę docelowej grupy odbiorców. Naucz się ich norm, zwyczajów i tradycji. Jest to niezwykle ważne przy promocji marki. Nie chcesz przecież popełnić faux pas, uderzając w “czuły punkt” potencjalnych klientów. 

Przygotuj strategię komunikacji marki i różne wersje językowe sklepu internetowego. W tym celu nawiąż współpracę z profesjonalnym tłumaczem, najlepiej takim, który mieszka na danym obszarze i zna slogany, powiedzenia oraz reguły w języku narodowym Twoich odbiorców. Pamiętaj, że nie każdy płynnie posługuje się językiem angielskim, więc opisy produktów musisz dostosować do użytkowników. 

Prawo podatkowe i celne

W każdym kraju prawo może się od siebie różnić. Planując rozszerzenie swojej działalności w branży e-commerce za granicą, musisz liczyć się z różnymi zasadami płatności i nie tylko. 

Zorientuj się ile wyniesie Cię cło i podatek VAT. Pamiętaj również o różnicach w przetwarzaniu danych osobowych poza Unią Europejską. W tej sprawie skontaktuj się z prawnikiem, najlepiej takim, specjalizującym się w prawie danego kraju. Jeśli budżet pozwoli Ci na dłuższą współpracę, wynajmij go na dłużej i zleć mu prawną stronę biznesu.

Zadbaj o wysyłkę zagraniczną

Jedną z ważniejszych kwestii w sprzedaży międzynarodowej jest wysyłka. Przede wszystkim sprawdź oferty różnych firm logistyczno-przewozowych. Porównaj ich ceny, możliwości i czas zrealizowania przesyłki. Na koniec nawiąż współpracę z firmą najbardziej odpowiadającą Twoim wymaganiom. 

Pamiętaj, aby odpowiednio przeanalizować politykę zwrotów. Weź pod uwagę jej koszty, wysyłkę i magazynowanie. 

Udogodnieniem w handlu transgranicznym jest podejście klienta do czasu realizacji zamówienia. Badania pokazują, że klienci są w stanie poczekać dłużej na dany produkt jeśli wcześniej są o tym poinformowani. Dodatkowo zaoferuj im możliwość śledzenia przesyłki, aby zapewnić im komfort oczekiwania.

Promuj się za granicą

“Reklama dźwignią handlu”, również tego za granicą. Promuj swoją markę w social mediach i innych, płatnych kanałach reklamowych, takich jak Google Ads. Udostępniaj ciekawy kontent, nawiązujący do kultury danego kraju. W tym przypadku dobrze sprawdzą się treści wzbogacone lokalnymi żartami i memami oraz real-time marketing. 

Weź pod uwagę popularność różnych kanałów społecznościowych. Badania pokazują, że Facebook najczęściej wybierany jest w Stanach Zjednoczonych i Europie, a Instagram w USA plasuje się na drugim miejscu, za to na starym kontynencie dopiero na piątym. Ze względu na ograniczenia dla Facebooka w Azji, nie będzie on najlepszym wyborem na tym obszarze.

Reasumując, sprzedaż za granicą wymaga podjęcia wielu czynności, analiz i badań. Postępuj zgodnie z naszymi wskazówkami, a wejdziesz w handel transgraniczny odpowiednio przygotowany. Dodatkowo rozważ przygotowanie brandu pod sprzedaż zagraniczną. Pamiętaj, że w tym wszystkim możemy Ci pomóc!

Powrót do postów

Newsletter

Kontakt

Napisz lub zadzwoń do nas
żeby omówić Twój następny projekt

(+48) 533 908 052

office@052b.com

Polityka prywatności

Nasza strona używa ciasteczek.
Czytaj więcej OK