Większość właścicieli sklepów internetowych zaczyna swoją działalność lokalnie, a następnie stopniowo ją rozwija. Sprzedaż transgraniczna jest bowiem jednym z najbardziej opłacalnych biznesów, do którego trzeba odpowiednio się przygotować.
Wybierz lokalizację i zbadaj konkurencję
Po pierwsze wybierz obszar, na którym chcesz sprzedawać. W tym celu zweryfikuj popyt na swoje produkty. Przeprowadź testy A/B w różnych lokalizacjach. Jeśli zastanawiasz się nad sprzedażą zagraniczną w UK, zbadaj czy we Francji odbiór Twojej marki i jej asortymentu nie będzie lepszy.
Gdy wybierzesz już odpowiednią lokalizację, sprawdź swoją konkurencję. Zorientuj się w jej cenach oraz produktach jakie oferuje. Wyszukaj profile społecznościowe i strony www danych firm oraz zweryfikuj ich sposób komunikacji z klientem.
Sprawdź najbardziej popularne marketplace’y na danym obszarze. Obecnie to głównie na nich odbywa się handel internetowy. Najpopularniejszymi platformami sprzedażowymi na świecie są Amazon, AliExpress, Allegro i eBay.
Poznaj swoich odbiorców i ich kulturę
Jak wcześniej wspomnieliśmy sprawdź popyt na swoje produkty w danym kraju. Dodatkowo zweryfikuj możliwości finansowe potencjalnych klientów. Jeśli w swojej ofercie posiadasz produkty premium, istnieje małe prawdopodobieństwo, że sprzedasz je na obszarze, gdzie żyją osoby z mniejszym portfelem.
Poznaj kulturę docelowej grupy odbiorców. Naucz się ich norm, zwyczajów i tradycji. Jest to niezwykle ważne przy promocji marki. Nie chcesz przecież popełnić faux pas, uderzając w “czuły punkt” potencjalnych klientów.
Przygotuj strategię komunikacji marki i różne wersje językowe sklepu internetowego. W tym celu nawiąż współpracę z profesjonalnym tłumaczem, najlepiej takim, który mieszka na danym obszarze i zna slogany, powiedzenia oraz reguły w języku narodowym Twoich odbiorców. Pamiętaj, że nie każdy płynnie posługuje się językiem angielskim, więc opisy produktów musisz dostosować do użytkowników.

Prawo podatkowe i celne
W każdym kraju prawo może się od siebie różnić. Planując rozszerzenie swojej działalności w branży e-commerce za granicą, musisz liczyć się z różnymi zasadami płatności i nie tylko.
Zorientuj się ile wyniesie Cię cło i podatek VAT. Pamiętaj również o różnicach w przetwarzaniu danych osobowych poza Unią Europejską. W tej sprawie skontaktuj się z prawnikiem, najlepiej takim, specjalizującym się w prawie danego kraju. Jeśli budżet pozwoli Ci na dłuższą współpracę, wynajmij go na dłużej i zleć mu prawną stronę biznesu.
Zadbaj o wysyłkę zagraniczną
Jedną z ważniejszych kwestii w sprzedaży międzynarodowej jest wysyłka. Przede wszystkim sprawdź oferty różnych firm logistyczno-przewozowych. Porównaj ich ceny, możliwości i czas zrealizowania przesyłki. Na koniec nawiąż współpracę z firmą najbardziej odpowiadającą Twoim wymaganiom.
Pamiętaj, aby odpowiednio przeanalizować politykę zwrotów. Weź pod uwagę jej koszty, wysyłkę i magazynowanie.
Udogodnieniem w handlu transgranicznym jest podejście klienta do czasu realizacji zamówienia. Badania pokazują, że klienci są w stanie poczekać dłużej na dany produkt jeśli wcześniej są o tym poinformowani. Dodatkowo zaoferuj im możliwość śledzenia przesyłki, aby zapewnić im komfort oczekiwania.
Promuj się za granicą
“Reklama dźwignią handlu”, również tego za granicą. Promuj swoją markę w social mediach i innych, płatnych kanałach reklamowych, takich jak Google Ads. Udostępniaj ciekawy kontent, nawiązujący do kultury danego kraju. W tym przypadku dobrze sprawdzą się treści wzbogacone lokalnymi żartami i memami oraz real-time marketing.
Weź pod uwagę popularność różnych kanałów społecznościowych. Badania pokazują, że Facebook najczęściej wybierany jest w Stanach Zjednoczonych i Europie, a Instagram w USA plasuje się na drugim miejscu, za to na starym kontynencie dopiero na piątym. Ze względu na ograniczenia dla Facebooka w Azji, nie będzie on najlepszym wyborem na tym obszarze.

Reasumując, sprzedaż za granicą wymaga podjęcia wielu czynności, analiz i badań. Postępuj zgodnie z naszymi wskazówkami, a wejdziesz w handel transgraniczny odpowiednio przygotowany. Dodatkowo rozważ przygotowanie brandu pod sprzedaż zagraniczną. Pamiętaj, że w tym wszystkim możemy Ci pomóc!