Porady

Skuteczny newsletter w sklepie internetowym

Newsletter to popularna forma komunikacji z klientem. Jeśli jeszcze nie wiesz czy warto prowadzić własną bazę mailingową, przekonamy Cię, żeby zacząć już dziś!

Mateusz Maludziński

Mateusz Maludziński

05.07.2019

Udostępnij

Po co tworzyć newsletter?

Mailing to wciąż jeden z najskuteczniejszych kanałów oferowania produktów i usług w e-commerce. Choć nasze zaufanie do maili spada z powodu spamu, to nie zanosi się, aby w najbliższym czasie ludzie masowo przestali korzystać z poczty elektronicznej.

Obecnie trudno o tańszą i skuteczniejszą formę podtrzymywania komunikacji z klientami i nagradzania lojalności. Pamiętaj, że systematycznie powiększana baza mailingowa przełoży się w przyszłości na generowanie przychodów z oferty kierowanej do subskrybentów. Mailing daje szerokie możliwości promowania produktów i usług – od przyznawania rabatów, po rozwiniętą obsługę gwarancyjną.

Mimo oczywistych korzyści z posiadania bazy mailingowej, wciąż wiele sklepów traktuje ją po macoszemu. Dzisiaj większość właścicieli biznesów internetowych posiada newsletter na stronie www, ale zwykle brakuje im argumentów i wyraźnego CTA (inaczej – wezwanie do działania lub przycisk) zachęcającego do podania adresu e-mail.

Choć e-mail marketing to trudna sztuka, bo efekty nie przychodzą z dnia na dzień, to liczby przemawiają za tym, aby dać szansę newsletterowi. Z badań Marketo wynika, że 77% konsumentów chce otrzymywać oferty marketingowe na skrzynkę odbiorczą. Oznacza to, że na dłuższą metę, regularny mailing jest najbardziej opłacalnym ze wszystkich istniejących kanałów promocji.

O czym pisać w newsletterze?

Oprócz oczywistej funkcji sprzedażowej, newsletter może zaspokajać inne potrzeby Twoich Klientów. Właściciele blogów eksperckich zwykle decydują się na edukowanie za pomocą darmowych e-booków lub cyklicznych maili z poradami branżowymi.

Czasami rozbudowana baza mailingowa może posłużyć do przekazania informacji o aktualizacjach w regulaminie sklepu spowodowanych np. zmianami w prawie lub wprowadzeniem nowych form rozliczeń.

Możliwości jest wiele, ale wszystko sprowadza się do tego, aby utrzymać zadowolenie i podtrzymywać komunikację z klientem. Lojalni nabywcy to najlepsi ambasadorzy Twojej marki, zarówno w internecie, jak i w świecie analogowym.

Zatem warto prowadzić działania marketingowe oparte na newsletterze. Biorąc pod uwagę stosunek inwestycji do możliwej stopy zwrotu, cykliczne wysyłanie maili to dobry sposób na zwiększenie przychodów sklepu.

Jak zachęcić klienta do przeczytania mailingu?

Nie jest tajemnicą, że odpowiedni tytuł, zajawka wiadomości i element personalizacji stanowią przepis na wysoki współczynnik open rate. Okazuje się, że użycie imienia odbiorcy w tytule wiadomości oraz spersonalizowanie oferty promocyjnej może zwiększyć poczytność newslettera i konwersję o kilkanaście procent.

W tym miejscu musisz się zatrzymać na dłużej i dokładnie przemyśleć swoją grupę docelową. Na pewno pomogą Ci w tym narzędzia analityczne, które zapewne posiadasz. Dzięki statystykom Facebooka czy Google Analytics, poznasz profil demograficzny swoich klientów. Napisz biogram statystycznego użytkownika Twojej strony www.

Następnym krokiem będzie napisanie odpowiednich wiadomości. Spróbuj stworzyć kilka różnych propozycji, a potem przeprowadź testy A/B. Wyślij inną wiadomość do określonej liczby odbiorców, a potem obserwuj wyniki.

Jeśli nie wiesz jak się do tego zabrać, możesz zlecić to zadanie agencji interaktywnej. Stworzymy dla Ciebie sylwetkę potencjalnego klienta, napiszemy treści do mailingu, przygotujemy grafikę i sprawdzimy skuteczność wiadomości.

Znajdź grupę docelową newslettera

Określenie grupy odbiorców to jedna z podstawowych spraw, które trzeba załatwić podczas projektowania strategii marketingowej opartej na regularnym wysyłaniu maili.

Jeśli od dłuższego czasu prowadzisz sklep internetowy, to prawdopodobnie znasz swoją grupę docelową i wiesz do kogo będzie adresowany przekaz reklamowy. Inaczej mają się sprawy początkujących przedsiębiorców.

Zanim zaplanujesz strategię content marketingową, przemyśl do kogo chcesz dotrzeć. Wiek, płeć czy preferencje zakupowe – to tylko część parametrów, które należy wziąć pod uwagę, myśląc o odbiorcy mailingu. Wczuj się w potencjalnego konsumenta i zastanów się, jakie potrzeby mogą zaspokoić Twoje produkty.

Zaplanuj, co klient zyska, zapisując się do newslettera. Przedstaw korzyści w klarowny i zachęcający sposób. Ogólne frazy nie przekonają zbyt wielu użytkowników do podania adresu e-mail.

Hasło “Zapisz się do newslettera i zyskaj 20% zniżki” osiągnie wyższy współczynnik konwersji niż “Zapisz się do newslettera, aby otrzymać informacje o promocjach”.

Dziel grupę odbiorców na segmenty

Jeśli znasz profil potencjalnego klienta, to prawdopodobnie zebrałeś już sporo danych o kupujących w Twoim sklepie. Chcąc tworzyć kampanie mailingowe odnoszące sukcesy, potrzebujesz jeszcze systemu segmentowania danych.

Dzielenie subskrybentów na segmenty pomoże Ci lepiej określić ich potrzeby i dopasować przekaz do grupy odbiorców, która otrzyma wiadomość.

Załóżmy, że prowadzisz firmę ubezpieczeniową i chcesz poinformować subskrybentów newslettera o nowych warunkach ubezpieczenia samochodu. Większą skuteczność reklamy uzyskasz, kierując ją wyłącznie do klientów, o których wiesz, że mają samochody albo już korzystali z innych pakietów ubezpieczeniowych dedykowanych kierowcom.

Chcąc zyskać jak najszerszą wiedzę o nabywcach, należałoby zbierać jak najwięcej danych podczas rejestracji do newslettera. Jednak w tym miejscu na pewno napotkamy opór, ponieważ im więcej pól do wypełnienia, tym mniej chętnych do rejestracji.

Nagradzaj lojalnych subskrybentów

Lojalni klienci to marzenie każdego przedsiębiorcy. Wysoka jakość usług to nie jedyny powód, dla którego konsument jest wierny konkretnej marce. Jeśli nagrodzisz najwierniejszych klientów dodatkowym rabatem albo poinformujesz o promocji dużo wcześniej niż pozostałych odwiedzających sklep, to na pewno zostanie Ci to zapamiętane.

Pamiętaj, że poczta pantoflowa w dalszym ciągu z powodzeniem wspiera handel. Jeśli prowadzisz biznes w internecie, nie nastawiaj się na pozyskiwanie klientów wyłącznie za pomocą sieci.

Podsumowanie

Kluczem do sukcesu w branży internetowej jest dokładne poznanie potencjalnego klienta, określenie jego potrzeb i konsekwentne realizowanie ich w uszytej na miarę kampanii e-mail marketingowej.

Rozwiń sprzedaż, nagradzając lojalnych klientów. Dobrze skonstruowany newsletter dostarcza subskrybentowi wartości niedostępnych dla zwykłych użytkowników strony. Dzięki takiemu zabiegowi podtrzymasz komunikację z osobami identyfikującymi się z Twoją marką. Dasz klientom do zrozumienia, że otrzymywanie newslettera to przywilej dostępny dla wyselekcjonowanej grupy osób.

Powrót do postów

Newsletter

Kontakt

Napisz lub zadzwoń do nas
żeby omówić Twój następny projekt

(+48) 533 908 052

office@052b.com

Polityka prywatności

Nasza strona używa ciasteczek.
Czytaj więcej OK