Porady

Jakich błędów unikać zakładając własny sklep internetowy?

Na co uważać stawiając swoje pierwsze kroki w e-commerce? Czym kierować się, aby poprawić widoczność swojej strony www? Podpowiadamy jak uniknąć podstawowych błędów i rozwinąć swój e-sklep.

Alicja Krajewska

Alicja Krajewska

Junior Marketing Specialist
26.10.2020

Udostępnij

Zaniedbanie User Experience

Wielu właścicieli stron internetowych na początku swojej działalności nie zdaje sobie sprawy jak ważna jest użyteczność połączona z interesującym designem. Strona główna i szata graficzna muszą zaciekawić Twojego potencjalnego klienta. Masz tylko niecałe 5 sekund, aby przekonać go do pozostania w witrynie. 

Użytkownicy często mają problem ze znalezieniem kontaktu do właściciela lub biura sprzedaży. Nie możesz pozwolić na ich frustrację spowodowaną brakiem numeru telefonu w widocznym miejscu. 

Nie ma nic bardziej irytującego od wyskakujących błędów 404. Dopilnuj, aby każde przekierowanie posiadało prawidłowy i istniejący adres URL. 

Użytkownicy mają ograniczone zaufanie do marek, których nie znają, dlatego zadbaj o odpowiednie zabezpieczenie witryny. Brak certyfikatów SSL poskutkuje utratą potencjalnych klientów. Jeśli przed adresem strony odbiorcy nie zobaczą kłódki, opuszczą stronę i nie dokonają zakupu w Twoim sklepie.

Mało zachęcające opisy produktów

Opisy produktów są istotnym elementem w Twoim sklepie internetowym. Klienci nie mają możliwości zobaczenia i dotknięcia asortymentu, a co za tym idzie – są bardziej nieufni. Błędy w opisach produktów lub ich złe przedstawienie, często jest przyczyną rezygnacji z zakupu.

Za krótkie opisy mogą nie być wystarczające, za to zbyt duże bloki tekstowe zniechęcają użytkowników. Pamiętaj, aby znaleźć złoty środek.

Największym błędem jest kopiowanie opisów od innych producentów lub przekłamania na temat produktów. Powielanie treści źle wpływa na pozycjonowanie Twojej strony, a niedopowiedzenia zazwyczaj kończą się zwrotem towaru i brakiem zadowolenia klienta.

Nieintuicyjny koszyk

Najczęstszą przyczyną porzuconych koszyków są występujące w nich błędy. 

Zbyt długa ścieżka zakupowa i wieloetapowy koszyk często nie idzie w parze z dobrym User Experience. Podczas zakupów Twój klient się męczy, a w konsekwencji rezygnuje z produktu i szuka podobnego u konkurencji. 

Użytkowników zraża również informacja o dodatkowych kosztach (np. wysyłka) podana w końcowym etapie koszyka. 

Nieatrakcyjne sposoby dostawy i płatności to kolejny błąd, który negatywnie wpływa na konwersję. 

Na koniec pamiętaj, że nie każdy potencjalny klient chce rejestrować się na Twojej stronie. Udostępnij opcję, która umożliwi im zakup bez konieczności logowania.

Regulamin niezgodny z prawem

Każdy sklep internetowy musi posiadać regulamin. Pamiętaj, aby spisane w nim zasady, nie były sprzeczne z obowiązującym prawem w Polsce. 

Często właściciele sklepów internetowych uwzględniają w regulaminach zapis, który uniemożliwia zwrot produktów. Jest to niezgodne z prawem konsumenta. Ponadto klient może odesłać produkt nawet jeśli otworzył już jego oryginalne opakowanie. W dodatku, oprócz przesyłki zwrotnej, klient nie ponosi dodatkowych kosztów.

Za błędy w opisach produktów lub przekłamania na zdjęciach odpowiada jedynie właściciel sklepu. Ponosi również odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia produktu podczas transportu.

Sklep odpowiada także za utratę danych klienta. Choć ten zapis jest oczywisty, często właściciele sklepów odwracają się od odpowiedzialności za takie sytuacje.

Niewykorzystanie potencjału podstrony “O nas”

Kiedy otwierasz swój biznes i zaczynasz przygodę z e-commerce, nikt nie zna Twojej marki. Musisz więc pozwolić użytkownikom poznać siebie. Pokaż się z jak najlepszej strony w zakładce “o nas”. Dużym błędem jest nie wykorzystanie jej potencjału.

“O nas” to miejsce gdzie możesz zawrzeć informacje o swoim zespole, opisać misję marki, jej historię i filozofię. Brak tych informacji nie zbuduje zaufania klientów do Twojej firmy.

Brak landing page i wyszczególnionego CTA

Klient musi wiedzieć jak poruszać się po Twojej stronie internetowej. Mało widoczny przycisk CTA może być ogromnym błędem i negatywnie wpływać na konwersję. Jego kolor też ma znaczenie. Unikaj czerwonych przycisków, bo często kojarzą się z ostrzeżeniem lub niebezpieczeństwem. W zamian użyj neutralnego koloru, który będzie spójny z designem całej witryny.

Brak strony lądowania może sprawić, że Twój potencjalny klient nie zostanie długo w witrynie. Landing page to pierwsza strona, na którą trafia użytkownik po interakcji z reklamą. Możesz w niej umieścić aktualne promocje, wyprzedaże lub nowości. Wykorzystaj również jej potencjał w kampaniach reklamowych, działaniach wizerunkowych, do pozyskania danych osobowych klientów i zaprezentowania produktu. Tak zachęcisz użytkownika do pozostania w Twoim sklepie.

Błędy związane z SEO

Częstym błędem związanym z SEO jest zapominanie o metatagu noindex. Czym on jest? Podczas aktualizacji strony dodaje się go do kodu HTML. Ten zabieg zapobiega wyświetlaniu się witryny w wyszukiwarce. Niestety przez nieuwagę, po aktualizacji strony, właściciele zapominają o usunięciu noindex, przez co nadal jej nie widać.

Wspomniane wyżej kopiowanie opisów produktów od producentów lub nie stosowanie w nich słów kluczowych, ma również negatywny wpływ na SEO. 

Meta tagi to przestrzeń do popełniania kolejnych błędów. Po pierwsze, każda witryna wyświetlana w wyszukiwarce ma swój podgląd z opisem – meta description. Jest to informacja o zawartości podstrony, która zawiera nie więcej niż 120 znaków ze spacjami. 

Optymalizacja zdjęć pod SEO, czyli tzw. Alt tagi. Wyszukiwarki nie widzą obrazów, dla nich są one jedynie ciągiem kodu. Ważne jest więc, aby do każdego zdjęcia dodać opis alternatywny, czyli taki, który zawiera najważniejsze słowo lub frazę kluczową.

Brak śledzenia użytkowników strony

Istnieje wiele narzędzi, które monitorują strony internetowe. Instalacja jednego z nich ułatwi obserwowanie ruchu w witrynie i zachowanie Twoich klientów. Będziesz miał dostęp do statystyk, które pomogą Ci prowadzić skuteczny marketing internetowy. Przykładowymi narzędziami analitycznymi są: Google Analytics, Alexa, Matomo, similarWeb oraz Semstorm. Ich brak jest jednak częstym błędem wśród właścicieli sklepów internetowych.

Błędy na początku swojej drogi z e-commerce są nieuniknione. Wszystkiego nauczysz z biegiem czasu. Zdobywaj wiedzę, ucz się, czytaj artykuły specjalistyczne, korzystaj z porad specjalistów i nie zapominaj, że człowiek uczy się na własnych błędach.

Powrót do postów

Newsletter

Kontakt

Napisz lub zadzwoń do nas
żeby omówić Twój następny projekt

(+48) 533 908 052

office@052b.com

Polityka prywatności

Nasza strona używa ciasteczek.
Czytaj więcej OK